Norske politikere gjentar til stadighet at de har  ambisjoner om å få til reduksjoner i klimagassutslippene og mer utbygging av  fornybar energi i Norge. Det viktigste virkemiddelet som er innført i  klimapolitikken og som vil bidra til å oppnå begge disse målsetningene er  CO2-prising gjennom deltakelse i EUs kvotesystem. Men når effektene av den  vedtatte klimapolitikken gjør seg gjeldende i realøkonomien er det tydelig at  andre politiske målsetninger enn klima- og miljø blir viktigere.  Et bevis på dette er den nylig vedtatte støtteordningen til industrien, hvor industribedrifter skal kompenseres for de høyere kraftprisene som følger av CO2 prisingen.  Subsidiebeløpet er fastsatt til 0,5 milliarder kroner per år. Vedtaket er opplagt en gavepakke for de som har tilhold i industrisamfunn på Vestlandet. Men for felleskapet og miljøet er subsidieordningen ikke gode nyheter.
Gjennom det Europeiske kvotesystemet, som Norge er en del  av, er det satt en begrensing på klimagassutslippene i Europa. Gjennom handel  med utslippskvoter innenfor dette kvotesystemet oppstår en markedspris på utslipp av  CO2. Siden mye av energiproduksjonen i Europa er basert på fossile kilder som  kull og gass, veltes denne CO2-prisen over i kraftprisen. Også prisen på norsk  vannkraft blir høyere som følge av CO2-prisingen. Dette skyldes at det norske  kraftmarkedet er integrert med det europeiske markedet. Prisen på kraft i Europa  og Norge vil derfor konvergere. Prising av CO2 og tilhørende høyere pris på  kraft i Norge bidrar både til å redusere utslippene av klimagasser og til å  gjøre energi fra fornybare energikilder mer konkurransedyktige. Altså er  CO2-prising gjennom EUs kvotemarked et effektivt virkemiddel for å oppnå  politikernes målsetning om klimagassreduksjoner og utbygging av mer fornybar  energi.
For politikerne er det imidlertid en kattepine at høyere  kraftpriser i Norge svekker lønnsomheten for den kraftkrevende industrien i  landet. Politikerne hevder at de høyere kraftprisene i Norge er «utilsiktede  effekter» av kvotesystemet og at industrien derfor må få subsidier som bidrar  til å skjerme denne sektoren fra nedleggelser. Nedleggelser av  industri i Norge vil bare føre til at industrien flytter til land med mindre  strenge krav til klima- og miljø, hevder politikerne. I en artikkel i DN  12.september viser imidlertid Annegrete Bruvoll i Vista Analyse til analyser som peker på at  frykten for såkalt karbonlekkasje er sterkt overdrevet. 
Subsidiert kraft til industrien er derfor både dårlig  samfunnsøkonomi og dårlig miljøpolitikk.  Når industrien får subsidiert kraft  vil det bidra til å øke kraftbruken i denne sektoren. Høyere etterspørsel etter  kraft bidrar til å øke presset i kraftmarkedet. Resultatet er at prisene på  kraft presses ytterligere opp. Regningen for moroa skal betales av den vanlige forbrukeren. Dette skjer gjennom to kanaler: for det  første gjennom at forbrukeren må betale høyere strømpris; for det andre gjennom  at skattene må økes for å finansiere subsidiene til industrien.  
Miljøregnskapet forbundet med subsidiene er heller ikke  hyggelig lesning. For det første er det altså mye som tyder på at karbonlekkasje  er et mindre problem enn industriinteressene hevder. Subsidier til kraftbruk og dertil økt  kraftetterspørsel betyr derimot at det blir økt press for utbygging av mer  energiproduksjon. Ny kraftprosuksjon forder at naturområder må bygges ned med vindmøller, at flere bekkeløp og fosser legges i rør og at vi får flere konflikter knyttet til utbygging av nye overføringslinjer i naturlandskapet. Er det hensiktsmessig å betale denne kostnaden for å forhindre at industribedrifter som ikke kan produsere lønnsomt skal slippe å legge ned? 
Klimapolitikk har konsekvenser. En konsekvens av prising av  CO2-utslipp er at kraftprisene vil øke. Denne effekten er ikke utilsiktet, slik  politikerne hevder. Høyere kraftpriser er en nødvendighet, dersom  klimagassutslippene skal ned og sammensetningen av energibærerne skal endres i  en mer "grønn" retning. I en fremtid med strengere klimapolitikk vil kraftprisene trolig stige ytterligere. Det betyr at det på sikt må enda høyere subsidier til for å opprettholde industrisamfunnene.  Kanskje er det på tide å innse at noen industribedrifter ikke har livets rett. I så fall vil samfunnet unngå betydelige kostnader og en rekke unødvendige miljøinngrep. I tillegg kan omstillingsprosesser i økonomien, og som uansett vil tvinge seg på i fremtiden, kunne settes i gang allerede nå.
.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar