mandag 30. januar 2012

MILJØMERKING AV PRODUKTER

I en anonym kommentar til min tidligere post om palmeolje (Hvordan (Hvorfor) Spise Trær) nevnes et mulig virkemiddel for å redusere etterspørsel etter goder med negative miljøkonsekvenser - nemlig sertifisering og merking av produkter som ikke har disse negative effektene, som har bestemte karakteristikker som er mer miljøvennlige, eller har andre egenskaper som forbrukerne potensielt verdsetter og er villige til å betale for.

En interessant nylig publisert artikkel om dette temaet er denne:

Onozaka, Y. and D. Thilmany McFadden (2011): Does Local Labeling Complement or Compete with Other Sustainable Labels? A Conjoint Analysis of Direct and Joint Values for Fresh Produce Claims. American Journal of Agricultural Economics 93(3): 693-706.
Abstract
As a way to explore the increasing use of sustainability labels in the marketplace, this study analyzes the differential values and interactive effects of sustainable production claims (organic, fair trade, and carbon footprint) and location claims through a conjoint choice experiment included in a 2008 U.S. survey. Locally grown is the highest valued claim, and its value is further enhanced with fair trade certification, but carbon-intensive local products are discounted more severely than those sourced from other locations. Some negatively valued claims (imports and carbon footprint) can be mitigated by combining them with other claims (organic and fair trade).
Hele artikkelen kan lastes ned her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar