Fra Teknisk Ukeblad:
Dieselbiler forurenser over dobbelt så mye som testene viserFor å oppfylle reglene, måles utslippene fra bilene under kontrollerte forhold i laboratorier, og ikke under reelle kjøreforhold.Dieselbiler slipper ut fra dobbelt til tredobbelt så mye NOX i virkeligheten som under laboratorietestene, viser ny forskning.Utslipp av helseskadelige nitrogenoksider (NOx) er en av hovedårsakene til at luften i storbyene er blitt dårligere.Det kommer frem i en artikkel som nylig er publisert i tidsskriftet Atmospheric Environment....
Les resten av TU artikkelen her. Se det vitenskapelige arbeidet her. Nok en gang demonstreres avveining mellom klimapolitikk og klassisk miljøvern: Lokal forrurensning mot reduksjon i globale klimautslipp.
God helg og ha en fin tur i det som mest sannsynlig er en dieselbil! Med vennlig hilsen MILJØØKONOMENE.
Spennende lesning! Dette endrer det samfunnsøkonomiske kostnadene knyttet til diselbiler. Iflg statens forurensningstilsyn har bensinbiler en samfunnsøkonimisk kostnad for CO2, partikler og NO2 på .067kr/km tilsvarende tall for disel er .061kr/km, disse tallene bør nå revurders. Kanskje ender diesel opp med den største kostnaden. Det blir spennende å se hvilke virkemidler som blir tatt i bruk for å minske luftforurensningen fra diselbiler. Deler av problemet kan kanskje løses av rushtidsagifter, nedsatt fartsgrenser og insentiver til å fornye bilparken. Yare har spennende løsninger rundt ADBLUE som skal fange og bryte ned en andel av NO2 partiklene. Veitrafikk har en økende andel av totale CO2 utslipp. I 2006 sto veitrafikk for rett over 10 mill tonn CO2. Bensinbiler har et langt større utslipp av CO2 enn diselbiler, dermed vil det være en kortsiktig løsning å gå tilbake til bensinbiler, eller forby diesel.
SvarSlett