Visstnok har et britisk TV program bidratt til å skape massiv økning i utenlandsbesøk til våre nordre landsdeler. Her i følge en artikkel på VG nett:
NORDLYS-TURISMEN TAR FULLSTENDIG AV
(VG Nett) Turistene vil til Nord-Norge for å se nordlyset. Tromsø har flere turistbesøk nå på vinteren enn om sommeren.Dobling i hotellbesøk, 100 prosent vekst i salg av vinteraktiviteter. Besøkende fra 66 ulike nasjonaliteter.
Det er noen tall fra vinter-statistikken til Visit Tromsø, som illustrerer tilstrømningen av turister som vil oppleve kulda, mørketiden, nordlyset, rein- og hundekjøring og andre arktiske vinter-opplevelser.- Eksplodert
- Det har eksplodert. Før håpet vi å tape minst mulig penger fra november til mars. Nå klarer vi knapt å ta imot alle de utenlandske turistene som kommer, sier entusiastiske Kjell Ove Hveding på Sommerøy til VG Nett.Sommarøy utenfor Tromsø er ett av sentrene for vinterturisme i Troms - og Hveding gir «Absolutt fabelaktig»-stjernen Joanna Lumleys jakt på nordlyset mye av æren for at nordlys-turismen virkelig har tatt av:Flest briter
5,9 millioner briter satt klistret til skjermen og så én times nesegrus norgesreklame i form av Lumleys TV-program «Jakten på nordlyset». Siden har telefonen kimt i ett....
Ikke bare er dette en gladnyhet for landsdelen og reiselivsnæringen, det velklingende begrepet "nordlysturisme" er noe som det kunne vært spennende å forske på fra et miljøøkonomisk perspektiv.
Kanskje noen av masterstudentene i faget som jeg underviser dette semesteret kunne vært interessert i å forfølge dette som masteroppgave ide?
*Fredagsposten erstatter det som i fjor ble kalt Weekend eller Fredags Ølblogg. Det ble litt for mye alkolhol og skåling etter hvert! :-)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar