fredag 11. januar 2013

FREDAGSPOSTEN.* KULT BEGREP: NORDLYSTURISME!

Visstnok har et britisk TV program bidratt til å skape massiv økning i utenlandsbesøk til våre nordre landsdeler. Her i følge en artikkel på VG nett:
NORDLYS-TURISMEN TAR FULLSTENDIG AV

(VG Nett) Turistene vil til Nord-Norge for å se nordlyset. Tromsø har flere turistbesøk nå på vinteren enn om sommeren.

Dobling i hotellbesøk, 100 prosent vekst i salg av vinteraktiviteter. Besøkende fra 66 ulike nasjonaliteter. 
Det er noen tall fra vinter-statistikken til Visit Tromsø, som illustrerer tilstrømningen av turister som vil oppleve kulda, mørketiden, nordlyset, rein- og hundekjøring og andre arktiske vinter-opplevelser.

- Eksplodert 
- Det har eksplodert. Før håpet vi å tape minst mulig penger fra november til mars. Nå klarer vi knapt å ta imot alle de utenlandske turistene som kommer, sier entusiastiske Kjell Ove Hveding på Sommerøy til VG Nett.

Sommarøy utenfor Tromsø er ett av sentrene for vinterturisme i Troms - og Hveding gir «Absolutt fabelaktig»-stjernen Joanna Lumleys jakt på nordlyset mye av æren for at nordlys-turismen virkelig har tatt av:

Flest briter
5,9 millioner briter satt klistret til skjermen og så én times nesegrus norgesreklame i form av Lumleys TV-program «Jakten på nordlyset». Siden har telefonen kimt i ett.
...
Les resten av den interessante artikkelen her. Les om det britiske TV programmet her.

Ikke bare er dette en gladnyhet for landsdelen og reiselivsnæringen, det velklingende begrepet "nordlysturisme" er noe som det kunne vært spennende å forske på fra et miljøøkonomisk perspektiv.

Kanskje noen av masterstudentene i faget som jeg underviser dette semesteret kunne vært interessert i å forfølge dette som masteroppgave ide?

*Fredagsposten erstatter det som i fjor ble kalt Weekend eller Fredags Ølblogg. Det ble litt for mye alkolhol og skåling etter hvert! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar