1. Vindmøller omformer vind som strømmer til mekanisk energi i møllen. Denne vindenergien lekte Amundsen seg med allerede da han krysset Grønland på ski. Metoden han brukte da er det som nå kalles kiting. Litt søkt, men likevel sammenheng!
2. Amundsen fikk bruke Nansens skip Fram til en ekspedisjon i 1910. Fram hadde da en vindmølle ombord som drev en generator som ga strøm til blant annet belysning.
Ah, går ut i fra at artikkelen du da sikter til er "Vindmøller bør bygges med luftskip". Denne artikkelen går ut på at vindmøller bør bygges med luftskip/ballonger slik at vi unngår å bygge skjemmende veier i naturen. Samtidig må det bygges store oppstillingsplasser for kranene som skal få vindmøllebladene på plass. Alt dette kan unngås ved å bruke luftskip til å transportere og bygge vindmøllene.
Amundsen brukte luftskipet "Norge" til å fly over Nordpolen i 1926 (dette var også første gangen et luftfartøy fløy mellom Europa og Amerika over Arktis), Amundsen var dermed en pioner innen luftballonger.
Yepp! Interessant ide, ikke sant? I tillegg til det faktum at vindkraft ikke er BEDRIFTSØKONOMISK lønnsomt på nåværende tidspunkt, så medfører vindkraftprosjekter massive naturinngrep som skal inn i SAMFUNNSØKONOMISKE kostnadsnytte analyser. "Luftskipsideen" kan kanskje gå ett stykke i i redusere de sistnevnte ulempene med fornybar energisatsing.
Finner to mulige sammenhenger:
SvarSlett1. Vindmøller omformer vind som strømmer til mekanisk energi i møllen. Denne vindenergien lekte Amundsen seg med allerede da han krysset Grønland på ski. Metoden han brukte da er det som nå kalles kiting. Litt søkt, men likevel sammenheng!
2. Amundsen fikk bruke Nansens skip Fram til en ekspedisjon i 1910. Fram hadde da en vindmølle ombord som drev en generator som ga strøm til blant annet belysning.
Nei. Sjekk tu.no.
SlettAh, går ut i fra at artikkelen du da sikter til er "Vindmøller bør bygges med luftskip". Denne artikkelen går ut på at vindmøller bør bygges med luftskip/ballonger slik at vi unngår å bygge skjemmende veier i naturen. Samtidig må det bygges store oppstillingsplasser for kranene som skal få vindmøllebladene på plass. Alt dette kan unngås ved å bruke luftskip til å transportere og bygge vindmøllene.
SvarSlettAmundsen brukte luftskipet "Norge" til å fly over Nordpolen i 1926 (dette var også første gangen et luftfartøy fløy mellom Europa og Amerika over Arktis), Amundsen var dermed en pioner innen luftballonger.
Er dette den korrekte sammenhengen? :)
Yepp! Interessant ide, ikke sant? I tillegg til det faktum at vindkraft ikke er BEDRIFTSØKONOMISK lønnsomt på nåværende tidspunkt, så medfører vindkraftprosjekter massive naturinngrep som skal inn i SAMFUNNSØKONOMISKE kostnadsnytte analyser. "Luftskipsideen" kan kanskje gå ett stykke i i redusere de sistnevnte ulempene med fornybar energisatsing.
SvarSlett