mandag 25. juni 2012

ELBILENS UTILSIKTEDE KONSEKVENSER

Fra nylig artikkel i Stavanger Aftenblad:

Trodde du denne var miljøvennlig? 
En elbil på farten slipper ikke ut en dott CO2. Det vet vi. Men kan det hende at elbilen heller ikke bidrar en dott til reduksjon i utslipp av klimagassen? I siste nummer av fagtidsskriftet Samfunnsøkonomen går forsker Bjart Holtsmark ved Statistisk sentralbyrå elbilen nærmere etter i sømmene. Han finner mange trekk ved elbilen og norsk elbilpolitikk som gjør at denne transportløsningen er problematisk for klima og miljøet.
48.000 i året fra staten
Først det rent økonomiske: Norsk elbilpolitikk innebærer en mengde økonomiske lettelser for elbileieren. Avgiftsfritak ved kjøp, fritak for bompenger, gratis parkering og ingen drivstoffavgift er stimulanser så det monner. Årlig inntektstap for staten for hver slik bil anslår han til 48.000 kroner, en indirekte subsidie til elbileieren. Med normal bruk av elbilen gir dette en kostnad på 80.000 kroner for hvert tonn CO2 som er spart ved kjøringen. Det er godt over tusen ganger prisen på CO2-kvoter, som ligger på rundt 60 kroner per tonn CO2.

- Det er unødvendig å si at dette er en høy CO2-kostnad, skriver Holtsmark.
Les resten av SA artikkelen her. Relatert forskning på elbiler i Kina er beskrevet her. Mer om utilsiktede konsekvenser finnes her.

Takk for tips fra Anonym!

2 kommentarer:

  1. dette er sikkert et helt korrekt regnestykke. i tillegg vet vi at produksjon av elbiler og batterier ikke er spesielt co2-vennlig. men vil du ikke si at de kan være nødvendig å beskytte alternative, foreløpige ulønnsomme alternativer i en tid, om en overgang til en fossilfri transportsektor skal kunne realiseres på sikt? om det økonomiske argumentet skal trumfe alle hensyn, ville vi neppe fått drevet frem gode teknologier som sol og vindkraft.

    SvarSlett
    Svar
    1. "...beskytte alternative, foreløpige ulønnsomme alternativer..."

      SAMFUNNSØKONOMISK ULØNNSOMME ALTERNATIVER BØR ALDRI BESKYTTES.

      "...fossilfri transportsektor skal kunne realiseres på sikt..."

      DETTE ER IKKE ET MÅL I SEG SELV. VERDEN HAR FLERE TIÅR (KANSKJE LENGRE) MED FOSSIL ENERGI IGJEN.

      "...gode teknologier som sol og vindkraft..."

      SOLENERGI VIL ALDRI VÆRE EN "GOD" TEKNOLOGI I NORGE, EI HELLER I FLERE ANDRE LAND (SOM I TYSKLAND).

      VINKRAFT KAN BLI DET PÅ SIKT, MEN VI MÅ OGSÅ TA HØYDE FOR DE EKSTERNE KOSTNADER I FORHOLD TIL INNGREP I NATUREN.

      FOR ØYEBLIKKET ER TEKNOLOGIEN FOR DÅRLIG OG KOSTBAR. VINDKRAFT ER VERKEN BEDRIFTSØKONOMISK ELLER SAMFUNNSØKONOMISK LØNNSOMT I NORGE NÅ.

      Når jeg har sagt det som står ovenfor, betyr det IKKE at jeg mener satsing på elbiler (teknologiutvikling og infrastruktur) nødvendigvis er en dårlig ide (altså samfunnsøkonomisk ulønnsomt).

      Utregningene til Holtsmark besvarer ikke det spørsmålet.Utsagnene hans ser ut til å bero på en tanke om at privatbilkjøring er dårlig for samfunnet, mens kollektivtranport er bra, uansett. Det er i såfall en tvilsom samfunnsøkonomisk betraktning i seg selv.

      Slett