søndag 11. mars 2012

LYSBAKKEN

Nyvalgt SV-leder Audun Lysbakken varsler om hard politisk drakamp i de kommende "innelandske klimaforhandlingene".

"Noen tror vi kan være verdensmester i klima, uten å være norgesmester" sa Lysbakken i sin tale på SVs-landsmøte søndag.

Klimapolitikken har blitt sport på Stortinget. Vi trenger et organ for dopingkontroll. Straks.

lørdag 10. mars 2012

OLJEUTSLIPP

VG rapporterer om oljeutslipp fra containerskip uhell fredag utenfor Måløy i Sogn & Fjordane. Les her.

Siste nytt fra Kystverket:
Det tyskeide containerskipet MV ”Celina” gikk på grunn ved Gangsøya, syd av Måløy ca kl 2030, 09.mars 2012. Det er blitt observert olje på sjø. Mengde er ukjent.

Sist oppdatert 11/3 kl 09:40. Saken oppdateres
Siste nytt:
Det grunnstøtte containerskipet MV "Celina" ligger fortsatt stabilt. Været i går kveld og gjennom natten ble bedre enn fryktet etter værvarslet lørdag formiddag. Det er ikke observert noen nye oljelekkasjer fra skipet. Kystverket har beholdt alle sine oljevernressurser i området og Kystverkets overvåkningsfly vil også i formiddag fly over området.

Rederiets bergingsselskap jobber kontinuerlig med å sikre og klargjøre skipet for oljetømmingen som starter tidligst mandag.
Les alt og følg med i saken her.

fredag 9. mars 2012

FREDAGS ØLBLOGG: COLLABORATIVE CONSUMPTION

BURNING MAN FESTIVAL



"SAMARBEIDENDE FORBRUK" & MILJØVENNLIGHET

I går fikk jeg et par bacheloroppgavestudenter på kontordøren som ønsket å snakke om begrepet Collaborative Consumption ("samarbeidende forbruk") og hvordan det muligens kan være korrelert med miljønormer og miljøbevissthet blant folk (dersom jeg forstod dem riktig).

Før samtalen visste jeg lite (ingenting) om collaborative consumption (nå vet jeg litt), men jeg har noe kunnskap om og erfaring med måling av individers grad av miljøvennlighet. Som samfunnsøkonom foretrekker jeg nok kartlegging av miljøvennlig adferd over flere dimensjoner som deretter blir sammenfattet på ett eller annet vis (i en indeks, skala, eller faktor). I disse studentenes tilfelle er nok det litt meningsløst, eller mot sin hensikt, fordi det er sannsynlig at collaborative consumption vil være en del av dette adferdsuniverset.

En annen tilnærming, antagelig foretrukket av ikke-økonomer, som sosiologer, sosialpsykologer, antropologer, er å kartlegge holdninger. Jeg foreslo derfor for studentene å GOOGLE konseptet "The New Environmental Paradigm" (som er relatert til Schwartz's Norm Activation Theory). Her er noen gode litteraturlenker:


Studentene skriver for øvrig oppgave innefor markedsføringsfeltet og blir veiledet av HHUiS professor-eminente Håvard Hansen.

NASJONAL TRANSPORTPLAN

Petter skrev i går om den omfattende energiutredningen som nettopp kom ut, med mye miljø- og ressursøkonomisk relevant stoff. En annen offentlig rapport som kom ut for en tid tilbake, men som vi ikke har nevnt på bloggen enda er Nasjonal Transportplan.

Det ligger helt sikkert mange miljørelevante & samfunnsøkonomisk implikasjoner i denne rapporten også som vi håper å få tid til å vurdere og stille nødvendige kritiske spørsmål ved fremover.

Lesere som allerede har satt seg litt inn i planene og eventuelt gjort seg opp noen reflekterte meninger er velkomne & oppmuntret til å kommentere nedenfor (enten anonymt, med pseudonym, eller virkelig navn)!  :-)

torsdag 8. mars 2012

ENERGIUTREDNINGEN NOU 2012:9

Mandag 05.03 mottok olje- og energimininster Ola Borten Moe den endelige rapporten fra Energiutvalget.

Tittelen på NOUen " Energiutredningen - verdiskaping, forsyningssikkerhet og miljø" skaper forventinger om at dette kan bli meget interessant lesning.

En rask første kikk i den 315 sider lange utredningen bekrefter denne forventningen. For eksempel gir kapittelet som omhandler energiutviklingen fra 1980 til i dag en interessant og oversiktelig fremstilling av utvikling i produksjon og forbruk av energi i Norge i denne perioden. Kapittelet tar også for seg hvordan markedet for kraft har fungert før og etter liberaliseringen i 1991.

Som alltid når slike utredninger legges fram er det interessant å lese hvilke særmerknader utvalgets samfunnsøkonomer har til arbeidet. Til denne utredningen kommer utvalgsmedlem Torstein Bye med flere leseverdige særmerknader. I den første særmerknaden redegjør Bye for viktige samfunnsøkonomiske forhold knyttet til utredningens diskusjon om Verdiskaping, velferd og fordeling. I den andre særmerknaden skriver Bye om forhold knyttet til CO2-kompensasjon for kraftintensiv industri i Norge. I en tredje merknad påpeker Bye sammen med flere av utvalgets medlemmer paradokset med å ha et moratorium på bruk av gass til energiproduksjon i Norge samtidig som vi eksporterer store mengder gass til kontinentet.

Utredningen blir i følge OED sendt på høring om kort tid.

Vi vil komme med flere refleksjoner og analyser av utredningen etterhvert.

VERDENS NATURGASS RESERVER

I følge internasjonale statistikksammenlikninger har Norge omtrent like mye naturgassreserver som hele EU til sammen. Det er anslått at verdens nåværende kjente forekomster av denne ikke-fornybare ressursen er nok til å dekke 100-250 års behov med nåvarende forbruksrate (avhengig av om bruk av den kontroversielle skifergassteknologien er medregnet eller ikke) .

1Russia44,800,000,000,000
2Iran29,610,000,000,000
3Qatar25,370,000,000,000
4Saudi Arabia7,807,000,000,000
5United States7,716,000,000,000
6Turkmenistan7,504,000,000,000
7United Arab Emirates6,453,000,000,000
8Nigeria5,292,000,000,000
9Venezuela5,065,000,000,000
10Algeria4,502,000,000,000
11Iraq3,170,000,000,000
12Australia3,115,000,000,000
13Indonesia3,001,000,000,000
14Kazakhstan2,407,000,000,000
15Malaysia2,350,000,000,000
16Egypt2,186,000,000,000
17European Union2,168,000,000,000
18Norway2,039,000,000,000
19Uzbekistan1,841,000,000,000
20Kuwait1,798,000,000,000

Kilde: CIA - Factbook (tall i kubikkmeter)

CRUISESKIPENE ANKOMMER!

Nedenfor er listen over cruisekip som er forventet å besøke oljebyen Stavanger denne cruisesesongen. I følge en nylig artikkel i Stavanger Aftenblad er ca 300 000 cruiseturister forbundet med disse ankomstene. Skipene betaler et sted mellom Kr 30 000 og Kr 200 000 i losavgift per ankomst.

Se mitt tidligere innlegg om cruiseskip hvor jeg foreslår et system med transferbare kvoter for å begrense antallet med cruiseskip som kommer til Norge hvert år og påfølgende miljøskader i norske fjorder.

BOUDICCA 05.03.2012
OCEAN COUNTESS 25.04.2012
FRAM 27.04.2012
OCEAN COUNTESS 02.05.2012
AIDALUNA 09.05.2012
RYNDAM 10.05.2012
OCEANA 11.05.2012
MARCO POLO 11.05.2012
BLACK WATCH 12.05.2012
OCEAN COUNTESS 13.05.2012
EMPRESS 14.05.2012
ARION 16.05.2012
QUEEN MARY 2 16.05.2012
QUEST FOR ADVENTURE 19.05.2012
ORIANA 20.05.2012
AIDALUNA 21.05.2012
MSC POESIA 22.05.2012
AIDAMAR 22.05.2012
RYNDAM 23.05.2012
EMPRESS 24.05.2012
QUEEN VICTORIA 24.05.2012
PRINCESS DAPHNE 24.05.2012
COSTA ALLEGRA 25.05.2012
MSC OPERA 27.05.2012
EMPRESS 28.05.2012
LE DIAMANT 28.05.2012
ARCADIA 29.05.2012
ROTTERDAM 30.05.2012
MEIN SCHIFF 2 01.06.2012
AURORA 31.05.2012
COSTA FORTUNA 31.05.2012
BALMORAL 04.06.2012
RYNDAM 04.06.2012
MSC OPERA 05.06.2012
MSC POESIA 05.06.2012
COSTA ALLEGRA 06.06.2012
EMPRESS 07.06.2012
COSTA LUMINIOSA 07.06.2012
SEABOURN SOJOURN 07.06.2012
COSTA FORTUNA 07.06.2012
OCEAN COUNTESS 09.06.2012
DEUTSCHLAND 11.06.2012
EMPRESS 11.06.2012
MSC OPERA 13.06.2012
SAGA SAPPHIRE 14.06.2012
ORIANA 14.06.2012
COSTA LUMINIOSA 14.06.2012
ADONIA 15.06.2012
CLIPPER ODYSSEY 15.06.2012
MSC POESIA 19.06.2012
OCEANA 19.06.2012
SAGA RUBY 19.06.2012
MSC OPERA 20.06.2012
HAMBURG 20.06.2012
AURORA 21.06.2012
EMPRESS 21.06.2012
COSTA FORTUNA 21.06.2012
PRINSENDAM 24.06.2012
QUEEN ELIZABETH 24.06.2012
QUEEN VICTORIA 24.06.2012
GRAND PRINCESS 25.06.2012
EMPRESS 25.06.2012
COSTA LUMINIOSA 25.06.2012
QUEST FOR ADVENTURE 26.06.2012
CELEBRITY CONSTELLATION 27.06.2012
RYNDAM 27.06.2012 09:00
SEABOURN PRIDE 28.06.2012
COSTA FORTUNA 28.06.2012
MSC MAGNIFICA 28.06.2012
MSC OPERA 28.06.2012
ARCADIA 01.07.2012
MSC POESIA 03.07.2012
BRAEMAR 03.07.2012
COSTA LUMINIOSA 05.07.2012
EMPRESS 05.07.2012
ARTANIA 05.07.2012
AIDALUNA 06.07.2012
MEIN SCHIFF 2 06.07.2012
QUEEN ELIZABETH 08.07.2012
OCEANA 08.07.2012
ORIANA 09.07.2012
SAGA RUBY 10.07.2012
SEABOURN SOJOURN 11.07.2012
BRILLIANCE OF THE SEAS 11.07.2012
COSTA FORTUNA 12.07.2012
MSC MAGNIFICA 12.07.2012
SAGA SAPPHIRE 13.07.2012
QUEEN VICTORIA 15.07.2012
ARCADIA 15.07.2012
AIDALUNA 16.07.2012
ORIANA 16.07.2012
MSC POESIA 17.07.2012
LE DIAMANT 17.07.2012
BRILLIANCE OF THE SEAS 17.07.2012
BALMORAL 18.07.2012
COSTA LUMINIOSA 19.07.2012
AZURA 19.07.2012
ROTTERDAM 19.07.2012
GRAND MISTRAL 19.07.2012
PRINCESS DANAE 20.07.2012
ATHENA 21.07.2012
COSTA LUMINIOSA 23.07.2012
ROTTERDAM 25.07.2012
AZAMARA JOURNEY 25.07.2012
GRAND PRINCESS 26.07.2012
MSC MAGNIFICA 26.07.2012
ADONIA 26.07.2012
AIDALUNA 26.07.2012
SAGA RUBY 30.07.2012
BRILLIANCE OF THE SEAS 30.07.2012
MSC POESIA 31.07.2012
LE DIAMANT 31.07.2012
ORIANA 02.08.2012
COSTA FORTUNA 02.08.2012
LE DIAMANT 04.08.2012
OCEANA 05.08.2012
AIDALUNA 05.08.2012
QUEEN VICTORIA 05.08.2012
COSTA LUMINIOSA 06.08.2012
OCEAN COUNTESS 08.08.2012
ROTTERDAM 08.08.2012
BALMORAL 09.08.2012
MSC MAGNIFICA 09.08.2012
THOMSON SPIRIT 09.08.2012
OCEAN PRINCESS 12.08.2012
QUEEN ELIZABETH 12.08.2012
PRINSENDAM 12.08.2012
BRILLIANCE OF THE SEAS 13.08.2012
MSC POESIA 14.08.2012
AIDALUNA 15.08.2012
RYNDAM 15.08.2012
COSTA FORTUNA 16.08.2012
GRAND MISTRAL 16.08.2012
QUEEN MARY 2 17.08.2012
AURORA 19.08.2012
QUEEN VICTORIA 19.08.2012
COSTA LUMINIOSA 20.08.2012
HAMBURG 20.08.2012
SAGA SAPPHIRE 22.08.2012
COSTA DELIZIOSA 22.08.2012
MSC MAGNIFICA 23.08.2012
ROTTERDAM 23.08.2012
AIDALUNA 25.08.2012
ARTANIA 25.08.2012
BRILLIANCE OF THE SEAS 27.08.2012
MSC POESIA 28.08.2012
DISCOVERY 29.08.2012
ADONIA 29.08.2012
ORIANA 30.08.2012
COSTA FORTUNA 30.08.2012
EURODAM 31.08.2012
OCEANA 31.08.2012
BALMORAL 03.09.2012
MSC MAGNIFICA 06.09.2012
COSTA LUMINIOSA 06.09.2012
BLACK WATCH 07.09.2012
SAGA SAPPHIRE 09.09.2012
VISION OF THE SEAS 09.09.2012
MSC LIRICA 10.09.2012
SAGA RUBY 22.09.2012
AMADEA 04.12.2012

onsdag 7. mars 2012

ONSDAGSBILDET: HARDANGER IDYLL ANNO 2020

FORTSATT VERDT Å LESE: KRAFTLINJER I BLINDLEIA

Professor Victor D. Norman sin "Hardanger kronikk" publisert i papirutgaven av Dagens Næringsliv lørdag 21. august 2010:
Regjeringen er blitt anklaget for dårlig taktisk-politisk håndverk i Hardanger-saken. Det er kanskje berettiget.

Det er imidlertid mye verre at regjeringen ikke har gjort den jobben det påligger en ansvarlig regjering å gjøre - nemlig å vurdere om de politiske premissene som Statnett har lagt til grunn for sine planer, er riktige og rimelige.

Personlig har jeg ingen store problemer med å følge Statnetts resonnement i saken. Gitt at det er politisk bestemt at oljevirksomheten skal elektrifiseres, gitt at det er politisk bestemt at kraftkrevende industri fortsatt skal sikres store mengder kraft, gitt at det er politisk bestemt at gasskraftverket på Mongstad bare skal gå for halv maskin, og gitt at det er politisk bestemt at Statnett ikke skal ta miljømessige hensyn hvis det koster noe, kan Statnetts konklusjon om luftspenn fra Sima til Samnanger være rimelig nok. Det er tross alt ikke Statnetts oppgave å overprøve politiske føringer.

Det er imidlertid regjeringens rett og plikt å vurdere rimeligheten av disse rammene. Det har den ikke gjort i denne saken. Den har brukt to år på å fatte en beslutning; men det eneste som er kommet ut er et ekko av Statnetts konklusjon: Kraftlinjen er nødvendig for å sikre strømforsyningen til Bergen. Ingenting tyder på at regjeringen har foretatt en substansvurdering av rammene for beslutningen. Det er mildt sagt kritikkverdig.

Regjeringen har etter min mening gjort seg skyldig i tre graverende unnlatelsessynder.

Den første er at den ikke har revurdert elektrifiseringen av sokkelen. Den løsningen som er valgt, innebærer at Sima-vannkraft som i dag går østover, og der erstatter CO2-forurensende varmekraft i eller fra utlandet, i stedet vil bli brukt i Bergen, mens Mongstad-kraft brukes til å redusere CO2-utslipp på sokkelen. Nettoeffekten blir helt sikkert varige skader på Hardanger-naturen, men neppe noen reduksjon i globale CO2 utslipp.
....
Høres dette kjent ut? I tillegg til å påpeke ufornuftig energipolitikk retter professor Norman i denne kronikken søkelyset på at klassisk naturvern ofres til fordel for symbolsk klimapolitikk.

For å ungå at MILJØØKONOMENE krenker eventuelle opphavesrettigheter, vennligst les resten av den glimrende kronikken via NHHs nettpostering her.

tirsdag 6. mars 2012

HARDANGERAKSJONEN

MILJØØKONOMENE ønsker å formidle videre pressemeldingen av 2. mars fra Hardangeraksjonen i respons til regjeringens nylige stortingsmelding om kraftnettet:
Ola Borten Moe har lenge snakka om eit paradigmeskifte innan energiutbygginga. Ettersom det ser ut som han har ei anna meining med uttrykket enn den vanlege, har det vore vanskeleg å ta han på alvor. I dag, 2. mars 2012, ser me kva paradigmeskiftet hans inneber. Miljøvernministeren fjernar dei siste hindringar for linjebygginga Sima-Samnanger, og Ola Borten Moe presenterer nettmeldinga som skal bana vegen for “en massiv utbygging av mer fornybar energi her i landet.” For å få dette til, vert høvet til å klaga på vedtak om linjeutbygging fjerna, og i fylgje Ola Borten Moe sitt paradigmeskifte vert dette kalla ei demokratisk utvikling.

Ola Borten Moe vil fjerna lokaldemokratiet i kraftlinjesaker. Dagens stortingsmelding om kraftnettet er skremmande. I si målsetjing om å verta Europa sitt "grøne batteri" har Olje- og energidepartementet no gjort det klart at dei i endå mindre grad aktar å ta omsyn til natur og lokalbefolkning i komande kraftlinjesaker.

I Hardangersaka er det ikkje berre naturinngrepet i seg sjølv som har skapt massive protestar, men òg prosessen som førte fram til vedtaket. Frå dag éin sa heile Hardanger og eit politisk unisont Hordaland nei til utbygginga og kravde ei løysing som ivaretok naturen. I Hardanger vart som kjent lokaldemokratiet fullstendig overkøyrt, og det er openbert at avgjerda blei tatt lenge før det offentlege vedtaket. For å gjera det endå lettare å tura fram som dei vil, føreslår altså Olje- og energiministeren no å setja lokaldemokratiet endå meir på sidelinja. Når dette kjem i tillegg til at styresmaktene brukar løgn og skremselspropaganda om byane sin forsyningssituasjon for å nå sine kapitalistiske mål, er det ikkje mykje som minnar om demokrati lenger.

Miljøverndepartementet spinn vidare på OED sin skremselspropaganda om straumkrise i Bergen. Hardangeraksjonen finn det kraftig provoserande at Miljøverndepartementet no overkøyrer Riksantikvaren og gjev Statnett løyve til å bygga høgspentmaster tvers gjennom kulturminnet Dyranes, med funn etter fleire tusen år gamle busetnader. Grunngjevinga for Miljøverndepartementet sitt vedtak er at forsyningstryggleiken må koma først - og dermed spinn dei vidare på den same gamle skremselspropaganden til Olje- og energidepartementet om korleis Bergen kjem til å gå i svart viss ikkje Statnett får gjennomføra kraftlinjebygginga i Hardanger. Som stadfesta i dei eksterne utvalsrapportane av 1. februar 2011, har det etterkvart blitt allmenn kjent at det ikkje er noko straumkrise i Bergen, og at Sima-Samnanger uansett ikkje vil ha nokon innverknad på BKK-området si straumforsyning. Kraftlinja i Hardanger skal i all hovudsak tilretteleggja for storstilt krafteksport til utlandet, og ein sjøkabel frå Sima inst i Hardanger til Storbritannia er i desse dagar under planlegging.

Sidan saka vart kjent i 2005 har me ikkje høyrt eit ord frå verken Miljøverndepartementet eller miljøvernministeren. Når dei no - etter sju år - endeleg kjem på banen, tek dei side med Statnett og held fram med den same, manipulerande retorikken. Det er like fortvilande som det er skuffande. Regjeringa si målsetjing om å bli Europa sitt grøne batteri vil føra til milliardinntekt for kraftbransjen, likevel er dei ikkje villige til å ofra ei krone for å bevara unikt natur- og kulturlandskap. Om Ola Borten Moe får det som han vil, skal heile landet vårt no dekorerast med "monstermaster" under dekket at "byane treng straum". Altså er det innbyggjarane i byane som skal betala for den gallopperande kraftbransjen sine kapitalistiske utbyggingsplanar - som heller ikkje har vore underlagt offentleg debatt då styresmaktene i det lengste har prøvd å kamuflera planane.

Departementa går altså inn for å svekka lokaldemokratia i utbyggingssaker, samstundes som dei gjer det endå lettare for Statnett å gå utanom lova utan nokon form for konsekvensar. Dagens hendingar gjev grunn til bekymring.

Hardangeraksjonen er en viktig protestgruppe som MILJØØKONOMENE med dette ønsker å vise sin støtte i kampen mot kostbar energipolitikk. Deres tilstedeværelse på internettet er dessverre ganske rotetede men her er en lenke til hjemmesiden deres og her er lenke til bloggen deres som dokumenterer pågående aksjoner. Les også våre tidligere relaterte innlegg:

Monstermastene Kommer!
Monstermastene Kommer! (Del II)
Energipolitikken til Ola Borten Moe
Kostbar Energipolitikk
Hvite Elefanter

NORSK INDUSTRI

Leder for interesseorganisasjonen Norsk Industri, Stein Lier-Hansen, fremstiller i et innlegg i DN lørdag 03.03 forslaget til Zero og Hydro om opprettelse av et klimafond nærmest som en gave fra industrien til myndighetene. Et klimafond vil være den eneste måten klimaforliket kan oppnås på uten en nedleggelse av industri i Norge, hevder han.

Lier-Hansen har nok rett i at mye industri vil legges ned dersom konvensjonelle økonomiske virkemidler velges for å oppnå målsetningene i klimaforliket. Dermed blir det også klart at et klimafond, heller enn å være en gave til myndighetene fra industrien, vil være en gave til industribedriftene betalt av felleskapet.

Dersom myndighetene bestemmer seg for at målsetningene i klimaforliket skal stå ved lag bør de sørge for å implementere virkemidler som oppnår disse målsetningene med minst mulig bruk av ressurser. Det kan innebære at industri må legges ned. Hvis det er billigst er dette også den mest effektive måten å oppnå myndighetenes selvpålagte utslippsmålsetninger på.

Det beste vil imidlertid være om myndighetene går tilbake på målsetningene i klimaforliket om at store utslippsreduksjoner skal foretas innenlands. Det er nå blitt klart for alle at det innenlandske utslippsmålet ikke er hensiktsmessig klimapolitikk.

Men trolig vil en tilsidesettelse av målsetningene om innenlandske utslippsreduksjoner heller ikke tilfredstille interessene til Norsk Industri. For noen av de 2200 medlemsbedriftene i Norsk Industri vil sikkert kunne tjene gode penger på å levere varer og tjenester som trengs for å oppnå innenlandske utslippsmål. Disse bedriftene vil derfor tape inntjeningsmuligheter hvis målet om utslippskutt i Norge legges vekk.

"Utvalget skal arbeide for en miljøeffektiv
klima- og energipolitikk som ivaretar industriens markedsmuligheter og
konkurranseevne og det skal følge opp den aktuelle klima- og energipolitiske
agenda nasjonalt og internasjonalt".

"Utvalget skal søke å forene medlemmenes ulike
interesser på en god måte i utformingen av Norsk Industris posisjoner for
utforming og gjennomføring av klima- og energipolitikk".
Industrien vil trolig ha i både pose og sekk. Hvordan kan dette være forenelig med god samfunnsøkonomi og effektiv klima- og miljøpolitikk?

mandag 5. mars 2012

MONSTERMASTENE KOMMER! (DEL II)

Når snøen forsvinner om noen uker fortsetter byggingen av de kontroversielle høyspentmastene i Hardanger. TV2s siste lørdagsmagasin hadde ett lengre innlegg om hvordan motstanderne har blitt møtt av Statnett og politiet, og dermed indirekte av den sittende regjeringen. Fra tv2.no:
Høyspentmastene i Hardanger: Motstanderne reagerer på tette bånd mellom Statnett og politiet. Få uker før byggingen i Hardanger fortsetter, er de klare til å fortsette kampen, til tross for overvåkning, saftige bøter og ferdselsforbud.

Snøen ligger fortsatt tung over Hardanger, men om få uker fortsetter byggingen av de omstridte høyspentmastene. På en slette i Granvin ligger mastedeler klar til montering.

– Det minner meg om maktmisbruk, en politisk prosess som ikke har vært bra og politikere som lyver og svikter folket sitt, sier aktivist Gudrun Folkedal.

Lovstridig fotografering. Vanlige familiefolk har brukt fritiden på å sette seg i veien for byggearbeidene. Da har de opplevd å bli fotografert av Statnetts folk både fra helikopter og på bakken. Dette kan være i strid med norsk lov, men politiet ønsker ikke å gå inn i saken.

Å bygge disse kraftlinjene er dårlig energipolitikk, misforstått klimapolitikk, og katastrofal miljøpolitkk.  Dette har vi skrevet om ved mange tidligere anledninger, sist i Petters innlegg på fredag. La oss repetere etterlysningene fra det forrige "monstermastene kommer" (del I): Hvor er miljøorganisasjonene som synes dette er en for høy pris å betale for symbolsk norsk klimapolitikk? Hvor er samfunnsøkonomene som er opptatt av best bruk av knappe budsjettsmidler og optimal forvaltning av unik og sårbar norsk natur?

MANDAGS LYNBLOGG M.M.

KLIMADEBATT PÅ FORSKNING.NO


Av en eller annen merkelig grunn har de stengt av muligheten for å direkte kommentere på klima-relaterte innlegg (se 3-5 ovenfor). Her er en "forklaringen" som gis (se høyre marg i innlegg 2 ovenfor):
Klimadebatten på forskning.no
I noen år var klimadebatten på forskning.no også åpen for smalere, mer faglige innlegg. 
Fra januar 2011 la vi om klimadebatten på forskning.no til en bredere, mer tilgjengelig debatt. De mest aktive debattantene, som Rasmus Benestad, ble varslet om omleggingen - og tok positivt imot utfordringen.
Fra mai 2011 stengte forskning.no klimaartiklene for leserkommentarer. I dag er det kun under bloggene lesere kan kommentere på klimastoff. Det er særlig under Terje Wahls blogg klimadiskusjonen går livlig.
Utrolig men sant! Skulle vært interessant å finne ut mer om avveiningene (kostnadene og nytteverdiene) bak denne "sensuren". En sak for effektivitetspolitiet? Eller en sak for en av mine MØA350 bloggere???

ENERGIPOLITIKKEN TIL OLA OG JENS

I innlegget på fredag gir Petter O.B.M. skylden for samfunnsøkonomisk tvilsomme investeringer i energipolitikken. Men jeg synes det er på sinn plass at hele regjeringen blir kreditert for dette, inkludert mannen på toppen.

(Advarsel: Nedenfor innslag inneholder humor!).

fredag 2. mars 2012

ENERGIPOLITIKKEN TIL OLA BORTEN MOE

NRK Dagsrevyen melder i kveld at olje og energiminister Ola Borten Moe ønsker å fjerne adgangen til å klage i saker som dreier seg om utbygging av kraftnett.

Årsaken til dette er at han ønsker fortgang i de gigantiske nettutviklingsinvesteringene han er i ferd med å iverksette. Motivasjonen for mostermastmønstringen er blant annet å sikre lik strømpris for alle innbyggerne i Norge. I tillegg er det grunn til å tro at kraften som skal overføres vil benyttes til en rekke uhensiktsmessige klimatiltak.

Borten Moe virker å være en tøff politiker og det meste av kritikken mot politikkforslagene hans ser foreløpig ut til å prelle rett av. Men energiministeren fremstår desverre ikke som noen god samfunnsplanlegger.

Energipolitikken vi nå ser konturene av er en samfunnsøkonomisk katastrofe. Borten Moe tenker ikke som en ressursforvalter bør gjøre, hvor nytteverdiene av monstermastplanene må veies opp mot kostnadene utbyggingene fører med seg (dette gjelder selvsagt alle prosjekter). Det virker som om politikerne tror at solide nytte- kostnadsanalyser er overflødig i et land med mye penger på bok. Men et ukritisk forhold til samfunnsøkonomiske lønnsomhetsanalyser er bare en sikker oppskrift dersom formålet er å redusere formuen av finans og naturkapital som Norge rår over.

Siden politikken energiministeren ønsker å gjennomføre er i strid mot alle gode råd, er det en dårlig ide å redusere klageadgangen.

FREDAGS ØLBLOGG: FEIRING AV #100!

Med gårsdagens innlegg av Petter nådde MILJØØKONOMENE postering # 100 siden oppstarten 10. januar - det er definitivt en prestasjon verdig markering med en "fredags ølblogg"! Siden begynnelsen har vi lagt ut ca to poster i snitt per dag til glede for 50-60 daglige besøkende for et totalt besøksvolum som nærmer seg 3000.

Adrenalinkicket fra daglig blogging er muligens det nærmeste vi akademiske samfunnsøkonomer kommer gangstarapping & basehopping:


:-)    GOD HELG FRA MILJØØKONOMENE       :-)

(Medregissør, skuespiller, og basehopper T-DOG i videoen er graduert mastergradsstudent fra HHUiS.)

NY FORSKNINGSARTIKKEL: FRIVILLIGHET VIRKER IKKE

Fra ny artikkel  skrevet av forskerne M. Vidovic & N. Khanna i fagtidskriftet Environmental and Resource Economics:
Is Voluntary Pollution Abatement in the Absence of a Carrot or Stick Effective? Evidence from Facility Participation in the EPA’s 33/50 Program

Abstract
We examine whether voluntary pollution abatement programs in which there is no program-specific participation incentive are effective in reducing emissions below what they would have been otherwise. We use data on facility participation in the 33/50 Program and emissions reported to the US EPA’s toxic releases inventory (TRI) between 1991 and 1995 for a sample of facilities whose parent firms committed to the program. By focusing on participation by individual facilities we avoid the influence of firm level incentives under the program. The mandatory disclosure of emissions data to the TRI avoids the potential bias evident in voluntarily disclosed data. We find that while facilities with larger total emissions were more likely to participate, there is no evidence of greater participation by facilities that account for a higher share of a parent firm’s 33/50 emissions. Although emissions of the 33/50 chemicals fell over the years, we find that participation in the program was not associated with the decline in the 33/50 releases generated by these facilities and the reductions seemed to have occurred for reasons unrelated to the program.
Hele artikkelen er tilgjengelig her.

MILJØETS MESSIAS?

Meget morsom og interessant leder i Teknisk Ukeblad om Sahara Forest Project:
Blir Hauge verdens miljø-Messias?

Hvis Frederic Hauge klarer å gjøre Sahara om til et frodig grønt landskap, er han ikke lenger Norges mest kjente miljøforkjemper. Da blir han hele verdens miljø-Messias.

Sahara Forest Project (SFP) har som mål å utnytte sol, saltvann og alger til å produsere elektrisitet, ferskvann, mat og biodrivstoff. Eller som Hauge så fint sier det: Vi skal bruke det vi har for mye av til å produsere det vi trenger mer av. Garantert karbonfritt.
Les hele lederen her.

torsdag 1. mars 2012

GRUVEDRIFT MED AVFALL

Klassekampen skriver mandag 27.02 at en rekke gruveselskaper har søkt om å dumpe tonnevis av gruveavfall i norske fjorder. For eksempel ønsker et gruveselskap å dumpe 2 millioner tonn gruveavfall per år i Repparfjorden i Finnmark.

Biolog Knut Altmann frykter at dumpingen vil medføre en total utslettelse av betandene av laks, sjøørret og sild i fjorden. Bestandene av torsk og sei vil også kunne forsvinne frykter han.

Mineraler har steget i verdi og gruvedrift i Norge ser igjen ut til å stå ovenfor et oppsving. Men skal gruvedriften være samfunnsøkonomisk lønnsom kan ikke kostnadene forbundet med miljøulempene av virksomheten være uforholdsmessig store.

Selskapet som ønsker å dumpe avfall i Repparfjorden sier en slik tillatelse er en forutsetning for at de vil starte gruvedrift i området. De signaliserer derfor at de mener alternative former for håndtering av avfallet vil bli for dyrt. Får de gjennomslag for kravet, og slipper å betale eventuelle samfunnsøkonomiske kosntader forbundet med å dumpe avfallet i havet, har de lykkes med å eksternalisere kostnaden som ulempene måtte medføre.

I samfunnsøkonomiske analyser må slike eksterne kostnader tas i betraktning. Før konsesjoner til gruverdrift gis bør det derfor gjennomføres grundige analyser som kaster lys over miljøkostnadene som følger med denne aktiviteten. Hvem tar ansvaret for det?

DEEPWATER HORIZON RETTSAKEN

Fra Aftenposten søndag 26. februar:
Klart for milliard-rettssak etter oljekatastrofen i Mexicogulfen
72 mililoner sider dokumenter og 130.000 saksøkere er involvert i rettssaken etter ulykken på BP-riggen Deepwater Horizon. BP risikerer bøter på 95 milliarder kroner.
Det er snart to år siden BP-riggen Deepwater Horizon kantret og sank utenfor sørkysten av USA.  
11 personer mistet livet og rundt 4,9 millioner fat olje lekket rett ut i Mexicogulfen i det som utviklet seg til å bli den verste oljekatastrofen i USA noensinne.

Oljesølet ødela store deler av Louisianas sårbare kystnatur og påførte den lokale fiskeri- og turistnæringen enorme økonomiske tap.

Nå er oppgjørets time kommet. Rettssaken skulle etter planen starte mandag, men ifølge AP er den blitt utsatt en uke fordi partene «har gjort fremgang i forliksforhandlingene». 
Les hele artikkelen her.

MILJØØKONOMENE SPØR: Tar vi i Norge nok hensyn til slik utslippskatastrofe risiko og påfølgende miljøkostnader i utforming av letings- og utvinningsstrategier for norske petroleumsressurser?

Hva er for eksempel forventede nytteverdier og kostnader forbundet med fremtidig petroleumsvirksomhet i Nord-Norge? Vil det være samfunnsøkonomisk lønnsomt? Solide & robuste analyser er herved etterlyst!

OM AKADEMISK BLOGGING

Min gode venn og Aquanomics blogger David Zetland (som jeg introduserte til våre lesere ved tidligere anledning) posterte i dag en interessant innlegg med tittel "Blogging, ideas, academic output and society" om blogging som effektivt redskap i forskningsformidling & offentlig debatt: 
In my post on academic publication, I lamented academics' failure to make useful contributions to public policy debates. In this post, I will give some thoughts on how blogging makes a useful contribution.
I've been thinking about this question in my four years of daily blogging on the political-economy of government policies [why I do what I do], but this update was motivated by an interesting session on academic blogging that I attended in January in Chicago.
I have three points to make here:
  1. Blogs are better than academic papers for debating ideas.
  2. More academics should blog, and blogs can be used to measure "academic productivity."
  3. Blogging is a fun way to learn -- for both the writer and readers.
Les hele innlegget med detaljert diskusjon av punkt 1, 2, & 3 her. I tillegg til Davids punkter kan nevnes at en akademisk blogg også kan bli brukt aktivt som et pedagogisk virkemiddel som eksemplifisert her hos MILJØØKONOMENE!

onsdag 29. februar 2012

TILKARRINGSVIRKSOMHETENE

For andre gang i løpet av de siste par ukene får Hydro-sjef Svein Richard Brandtzæg og Zero-leder Einar Håndlykken så hatten passer i DNs-leder. (se Gorms tidligere blogg om saken her)

Bakgrunnen for kritikken er kronikken "Norge må gå foran i klimapolitikken" som de to klimakameratene fikk på trykk i VG for en tid tilbake. Her etterlyser Brandtzæg og Håndlykken opprettelse av et fond som skal benyttes til å finansiere klimatiltak i den konkurranseutsatte delen av industrien. Forslaget er at fondet skal finansieres av inntektene som genereres av CO2-avgiften som oljeselskapene betaler for sine utslipp.

De to påstår at gulrot er bedre enn pisk dersom utslippene i konkurranseutsatt industri skal reduseres. Bakgrunnen for dette er at pålegg om høyere avgifter i konkurranseutsatt sektor vil medføre utflagging av industrien noe som igjen leder til at utslippene flyttes til andre land.

Men som DNs-leder påpeker er dette akkurat det samme som vil skje dersom konkurranseutsatt sektor får penger over et klimafond for å redusere sine utslipp ut over hva prisene på utslippsrettigheter i EU-markedet skulle tilsi. Gulroten, eller overføringene til industrien fra det foreslåtte klimafondet, er derfor utelukkende til gunst for fastlandsindustrien og vil ikke bidra til å redusere de globale utslippene av klimagasser.

At Zero, med leder Håndlykken i spissen, løper kraftindustriens ærend i jakt på statlige subsidier til utbygging av mer fornybar energi er ikke ukjent. Sett bort fra at Hydro trolig allerede nyter godt av gunstige kraftprisavtaler, er meg bekjent ikke dette selskapet først og fremst kjent for å være en tilkarringsvirksomhet. Gjennom sin allianse med Zero og publisering av den omtalte kronikken har selskapet selv bidratt til å skape inntrykk av at slik tilkarringsvirksomhet er en del av forretningsideen til bedriften.

Tilkarringsvirksomhet (bedre kjent som rent-seeking) innebærer enkelt sagt at økonomiske aktører forsøker å vri offentlige reguleringer til sin fordel. I mer klare ordelag; tilkarringsvirksomehetene forsøker å få et sugerør ned i statskassen. Slik virksomhet har vært og er utbredt i mange land som har realisert ressursrenten fra utvinning av ikke-fornybare naturressurser. Når urimelig høye andeler av verdiene i statskassen havner i hendene på noen få private aktører sitter felleskapet igjen som den store taperen. Så lenge det finnes midler å karre til seg vil vi stå ovenfor problemet med at noen vil forsøke å tilegne seg en urimelig stor del av våre felles verdier. Det eneste som kan forhindre at slik virksomhet blir et stort problem er bevisste myndigheter som ikke lar seg målbinde av lobbyistene.

Mens Hydro sjefen og Zero-lederen legger til grunn at andre sektorer skal reguleres med pisk (dvs avgifter) og dermed tvinges til å betale for sine utslipp, er de altså av den oppfatning at felleskapet skal ta kostnadene med å redusere klimaulempene som Hydro og andre industribedrifter i konkurranseutsatt sektor påfører samfunnet.

Hydro og andre industribedrifter tjener penger på å forurense klimaet. At felleskapet skal betale for å rette opp skaden som Hydro og andre industribedrifter påfører klimaet gir ingen mening. Prinsippet om at forurenser skal betale bør derfor også her være gjeldende. Selv om kronikken til Brandtzæg og Håndlykken peker på reelle problemer forbundet med å oppfylle klimaforlikets ambisjoner om store klimakutt hjemme, er forslaget om klimafond både uhensiktsmessig og frekt.